Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

    • Dit proces heet triage. Het helpt om in te schatten welke zorg u op welk moment nodig heeft. De assistente heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd, en een huisarts kan niet zonder deze ondersteuning! Naast het maken van een inschatting, helpt het ook de huisarts om zich beter voor te bereiden op uw afspraak. Als vooraf duidelijk is waarom u komt, kan de zorg beter afgestemd worden op uw situatie.

    • Een consult bij de huisarts duurt meestal 10 minuten, en in die tijd moet alles plaatsvinden. U vertelt uw verhaal, de huisarts onderzoekt u indien nodig, stelt een diagnose en bespreekt de mogelijke behandeling of stappen die genomen moeten worden. Soms krijgt u ook nog een verwijsbrief of recept mee. Na uw vertrek verwerkt de huisarts alles in het systeem.
      Het is begrijpelijk dat dit in 10 minuten al een uitdaging kan zijn. Wanneer u meerdere klachten wilt bespreken, kan het consult uitlopen, wat zorgt voor langere wachttijden voor andere patiënten. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om één klacht per afspraak te bespreken.

    • U heeft waarschijnlijk gemerkt dat het steeds drukker wordt in de praktijk. Voor niet-spoedeisende klachten kan het daarom gebeuren dat u een paar dagen of zelfs een week moet wachten op een afspraak. Dit is natuurlijk vervelend, zowel voor u als patiënt, als voor ons als assistenten en huisartsen.

      We streven ernaar om de wachttijd te beperken tot 1 à 2 dagen, maar dit lukt niet altijd. De toegenomen drukte komt door wisselende zorgvraag en doordat steeds meer chronische zorg, zoals voor diabetes en hart- en vaatziekten, vanuit het ziekenhuis naar de huisartsenpraktijk wordt overgeheveld. Hierdoor moet de huisarts niet alleen meer zorg leveren, maar ook een groter team aansturen.

      Hoewel dit een positieve ontwikkeling is voor de zorg in Nederland, is het op praktijkniveau niet eenvoudig om dit efficiënt te organiseren. U denkt misschien: "Zet er gewoon een extra arts bij!" Maar de financiering van de zorg werkt zo dat er niet automatisch meer middelen beschikbaar komen wanneer het drukker wordt.

    • Dit komt doordat zorgverzekeraars apotheken verplichten om een specifiek merk van een medicijn te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf welk merk voor hun verzekerden wordt vergoed en welk merk niet. Hier hebben de apotheek en de huisarts geen invloed op. Het merk dat de zorgverzekeraar verkiest, verandert vaak om de 3 tot 12 maanden. Dit kan dus regelmatig wisselen, omdat zorgverzekeraars steeds proberen de goedkoopste medicijnen in te kopen. Als u toch uw vertrouwde merk medicijnen wilt blijven gebruiken, zult u dit helaas zelf moeten betalen. Zowel wij huisartsen als uw apotheker vinden deze situatie erg vervelend en uiten onze zorgen hierover op landelijk niveau..

    • Nabestaanden hebben geen recht op inzage in het medisch dossier van een overleden familielid (u heeft alleen recht op inzage in uw eigen dossier). Toch kan het voorkomen dat u na het overlijden van een familielid met vragen blijft zitten en graag meer wilt weten. In dat geval kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak geeft een gesprek waarin de overwegingen worden toegelicht meer duidelijkheid dan het inzien van het dossier zelf.

    • Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts, omdat huisartsenzorg is opgenomen in het basispakket. Hiervoor geldt geen eigen risico, ook niet voor zorg verleend door doktersassistenten, praktijkondersteuners GGZ, of bij chronische zorg. U hoeft voor deze zorg dus geen eigen bijdrage te betalen.

      Echter, er kunnen wel kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts voorschrijft of aan de behandelingen waarvoor hij/zij u doorverwijst. U kunt bijvoorbeeld moeten (bij)betalen voor:

      • De medicijnen die de huisarts voorschrijft.
      • Behandelingen door een medisch specialist, fysiotherapeut, psycholoog of andere zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst.
      • Laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts voorschrijft.

      Wanneer de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, geldt meestal het eigen risico. Dit betekent dat u de kosten zelf moet betalen tot het maximum van uw eigen risico. Of de kosten daarna vergoed worden, hangt af van de voorwaarden van uw zorgpolis.

    • Vul een schoon potje met uw urine en bewaar dit in de koelkast. Breng het potje vóór 10.00 uur naar de praktijk. Hier kunnen we het onderzoek uitvoeren en indien nodig de uitslag met u bespreken en medicatie voorschrijven.

    • Bij gezonde vrouwen heeft het lichaam vaak genoeg tijd om een blaasontsteking zelf te bestrijden. Daarom adviseren we om eerst een paar dagen af te wachten. Alleen als de klachten erger worden of als u andere symptomen heeft, zoals koorts of pijn in uw zij, is het verstandig om eerder contact met ons op te nemen. Als u een onderliggende ziekte heeft, zoals diabetes of nierproblemen is het verstandig om ook contact met ons op te nemen.